Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

woensdag 4 mei 2016

Goulasch uit de slowcooker

Normaal maak ik goulash altijd in mijn creusetpot, maar doordat het nu paasvakantie is en ik ook wat meer tijd wil besteden aan ons gezin, dacht ik, dit moet ook lukken in mijn crockpot. Terwijl iedereen nog sliep, begon ik aan deze heerlijk stoofpot.
 
Het recept is niet de echte Hongaarse goulash, maar mijn variant.
 
Ik wil met dit gerechtje ook Katrien bedanken omdat ze speciaal voor mij de enige echte Hongaarse paprikapasta heeft meegebracht om dit lekkers op smaak te brengen.

Recept: Goulash uit de slowcooker



Ingrediënten voor 4 personen

800 g rundsstoofvlees (hachee)
1 dikke ui, geschild en gesnipperd
1 rode paprika, in reepjes
1 gele paprika, in reepjes
1 groene paprika, in reepjes
100 g peultjes, gekuist en in 2 gesneden
4 tomaten, in blokjes
1 klein blikje kikkererwten
2 tenen look, geschild en in 2 gesneden
2 laurierblaadjes
enkele takjes tijm
2 el paprikapasta (ik heb de milde soort), indien je niet de echte Hongaarse kan bemachtigen kan je ook ajvar gebruiken, deze is te koop bij Albert Heijn


1 potje tomatenpuree van 70 g
2 el bloem
1 l groentebouillon
eventueel gehakte peterselie voor de afwerking

Voorbereiding: 30 minuten
Bereidingstijd: 5 à 6 uur op low of 3 à 4 uur op high

  • Leg de ui samen met de paprika's, de tomaat en de peultjes op de bodem van de crockpot.
  • Doe de paprikapasta en de tomatenpuree bij de groenten en meng goed door elkaar.
  • Leg de laurier, tijm en look bij de groenten en bestrooi met de bloem.
  • Hussel alles goed door elkaar zodat de bloem mooi is verdeeld.
  • Maak een putje in de groenten en leg hierin het vlees. Op deze manier liggen de groenten goed aan de kant. Zo garen ze beter.
  • Giet nu de bouillon in de pot tot het vlees net niet onder staat.
  • Sluit de pot en zet op de gewenste stand.
  • Een half uurtje voor het einde van de gaartijd voeg je de kikkererwten toe.
  • Dek de pot opnieuw goed af en laat nog een half uurtje goed doorwarmen.
  • De vlees en de groenten zijn nu heerlijk gaar en de saus mooi ingedikt.
  • Werk eventueel af met wat gehakte peterselie.


  1. Serveer dit stoofpotje met rijst of als je meer tijd hebt, met geroosterde aardappelen.
  2. Ik kookte vastkokende aardappelen, sneed ze in stukken en mengde ze met 2 el paprikapasta. Ik overgoot ze met een scheutje olijfolie en roosterde ze vervolgens gedurende 40 minuten in een warme oven op 180°C.

Lieve kookgroetjes van Katrijn!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten