Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

donderdag 17 maart 2016

Pasta met pompoensaus, geroosterde bietjes en amandelen (lactosevrij en veggie)

Rode bietjes, ik had het er vroeger echt niet voor. Ik vond dat ze naar zand smaakten.
 
Geen rode bietjes meer dus. Tot...ik mijn man leerde kennen. Ik werd bijna in de ban geslagen door mijn toekomstige schoonouders toen ik zei dat bietjes niet mijn favoriet waren. Toch heeft het nog jaren geduurd eer ik de stap naar het klaarmaken van de rode knolletjes durfde te zetten.
 
Op een dag zaten ze in ons groentepakket en toen moest ik er wel mee aan de slag. Toevallig stond er toen net een receptje van geroosterde biet in een van mijn vele kooktijdschriften.
 
Het werd een succes bij mijn man, maar ook de kinderen vonden het lekker en ik vond het best wel OK.
 
Ze zeggen dat je toch een aantal keer iets moet eten om te smaak te appreciëren. Dat deed ik dus ook en met succes. Bietjes verschijnen nu regelmatig op het menu.
 
In dit gerecht gebruikte ik ze als afwerking. Het rood oogde zo mooi en de smaak ervan past wonderwel heerlijk bij die van pompoen.
 
Dit recept moet je dus zeker eens proberen.

Recept: Pasta met pompoensaus, geroosterde bietjes en amandelen (lactosevrij en veggie)



Ingrediënten voor 4 personen:

400 g lange macaroni (liefste volkoren en indien nodig glutenvrij)
1 middelgrote butternutpompoen, geschild, ontpit en in grove stukken
2 middelgrote rode bietjes, geschild en in kleine blokjes
1 grote ui, geschild en in grove stukken
3 tenen look, geschild en grof gesneden
2 cm verse gember, geschild en in grove stukken
een scheutje gembersiroop
een halve rode chilipeper, in grove stukken
4 + 2 el olijfolie
grof zeezout
zwarte peper van de molen
1 el mild paprikapoeder
1 kl kurkuma
750 ml rijstmelk (ongezoet)
2 el amandelpasta
100 g witte amandelen, kleiner gehakt
sesamzaad, geroosterd in een droge pan
bieslook, fijngehakt


Klaar in een uurtje

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Leg de pompoenstukken samen met de ui, de look, de gember en de chilipeper op een ovenschaal.
  • Kruid met zeezout en peper en meng er 4 el olijfolie onder. Meng alles goed zodat alle groenten bedekt zijn met olie.
  • Zet de schaal 20 minuten in de warme oven.
  • Ondertussen meng je in een kom de rijstmelk met de gembersiroop (1 el ongeveer), de kurkuma, het paprikapoeder en de amandelpasta. Klop de pasta goed los.
  • Doe de bietjes in een ovenvaste schaal en bestrooi ze met peper en zout en doe er 2 el olijfolie onder.
  • Zet ze in de oven tot je klaar bent met al de rest. Ze hebben ongeveer een half uurtje nodig. Ze zijn dan nog beetgaar.
  • Breng een grote pot gezouten water aan de kook.
  • Kook de pasta beetgaar. Kook hem een minuutje minder dan op de verpakking staat. Hij zal nog verder garen in de saus.
  • Giet de past door een vergiet en spoel met heet water.
  • Haal nu de pompoen uit de oven en doe in de blender. Giet de rijstmelk met de kruiden erover en mix alles goed glad. Je krijgt nu een mooie, zachte, gele saus met heel veel smaak.
  • Doe de saus in een grote kookpot en warm goed door. Kruid eventueel nog extra bij met peper en zout.
  • Voeg nu de pasta toe aan de saus en warm nog een minuutje goed door.
  • Roer de amandelen erdoor.
  • Haal de bietjes uit de oven en strooi ze over de pasta.
  • Werk af met het sesamzaad en de bieslook.


Of hoe een pompoengerecht zoveel smaak kan hebben. Zouden het de bietjes zijn?

Lieve kookgroetjes van Katrijn!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten