Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

woensdag 16 maart 2016

kippengehaktballetjes in Luikse saus met pastinaakpuree en gestoomde broccoli

Dit wordt een van mijn favorieten, daar ben ik 1000% zeker van.

Mmmmmm, nog voor ik het wou delen met mijn gezin wou ik de hele pot uitlepelen. Niet de balletjes, die maakte ik eerder, maar de pastinaakpuree. Zoet en hartig tegelijk, smeltend in de mond. Zo eenvoudig, maar zo lekker!

Heel af en toe ben ik beretrots op wat ik maak en dit was zo één van die momenten. Ik werd er zowaar lyrisch van.

Ik wil de eer toch niet alleen aan mezelf houden. De eer komt bio-boerderij het Uilenbos (http://www.uilenbos.be/new/) meer dan toe. Dankzij hen had ik pure, heerlijke, stevige, grote, goedgevormde pastinaken.

Goed gerief is het halve werk zei mijn oma altijd en gelijk heeft ze. Wat doe je met slappe toestanden die al dagen in de winkel liggen, die je amper nog kan schillen met de dunschiller omdat ze niet stevig meer zijn? Niks dus, we need the real stuff.

Heb je ook al zin gekregen? Ga aan de slag zou ik zeggen, maar zorg dat je goed gerief hebt zoals mijn oma dat graag had ;-)

 
 
 
Recept: Kippengehaktballetjes in Luikse saus met pastinaakpuree en gestoomde broccoli
 
 
 
Ingrediënten voor 4 personen:
 
 
800 g kippengehakt (glutenvrij indien nodig)
4 à 6 el paneermeel (glutenvrij indien nodig)
een scheutje olijfolie
1 el boter
500 ml kippenbouillon (mag van een tablet, glutenvrij indien nodig)
1 opgehoopte el perensiroop of appelstroop
1 kl scherpe mosterd
1 el kippenkruiden (glutenvrij indien nodig)
 
900 g pastinaak, geschild en in blokjes
450 g kruimige aardappelen, geschild en in blokjes
een handvol jonge tijmtakjes, fijngehakt en eventueel harde takjes verwijderd
peper en zout
40 g geraspte pecorinokaas (dit breekt het zoete van de pastinaak een beetje)
1 el boter
een handvol gehakte bieslook
 
een grote struik broccoli, verdeeld in roosjes (doe de steel niet weg, maar schil hem en snij in stukjes, bewaar om later in de soep te doen)
 
 
Klaar in een uurtje
 
  • Meng het gehakt met het paneermeel en een klein scheutje olijfolie. Gebruik niet teveel olie. Kippengehakt is van zichzelf al wat vochtiger dan ander gehakt.
  • Maak balletjes ter grootte van een pingpongbal.
  • Smelt de boter in een stevige pan en bak de balletjes mooi bruin.
  • Haal de balletjes uit de pan.
  • Blus de pan met de kippenbouillon en breng aan de kook.
  • Voeg de mosterd en de stroop toe en laat de saus inkoken tot ze een mooie dikte heeft.
  • Voeg de balletjes toe aan de saus en dek de pan af.
  • Laat de balletjes verder garen in de saus. Dat duurt maar enkele minuten.
 
 
  • Smelt de boter in een stevige pot en voeg de pastinaakstukken toe. Bak op een zacht vuurtje tot de stukken lichtjes bruinen.
  • Voeg de aardappelen toe en bak ze heel even mee.
  • Voeg de tijm toe.
  • Voeg nu heet water toe tot de groenten net niet onderstaan.
  • Sluit de pot en zet het vuur hoger. Breng alles aan de kook en laat de groenten goed garen.
  • Giet de helft van het kookvocht weg. De rest laat je in de pot. Het vocht bevat een hoop smaak, dus laat het niet verloren gaan.
  • Stamp de groenten met een pureestamper tot een smeuïge puree.
  • Kruid met peper en zout.
  • Meng de geraspte pecorino onder de puree.
  • Roer er net voor het opdienen de gehakte bieslook door.
 
  • Doe de broccoliroosjes in de stoomkoker en kruid ze eventueel met een beetje peper en zout.
  • Stoom de roosjes gaar in ongeveer 10 minuten. Ze moeten nog wat beet hebben.
 
Verdeel de balletjes met de saus over de borden en geef er een goeie schep pastinaakpuree bij.
De broccoliroosjes maken het gerechtje af.
 
 
 
En toen was het stil.......mmmmmmmmmmm!!
 
Lieve kookgroetjes van Katrijn!!
 
 
 
 
 
 
 
 
  • 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten