Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

dinsdag 25 augustus 2015

Geluk



 
Ik heb 2 keer geluk. Eigenlijk nog veel meer, maar wat dit onderwerp betreft dus 2 keer.
Ik heb geluk omdat ik een familie heb die altijd met lekker eten bezig is.
Mijn grootvader aan de ene kant had groenten en fruit in zijn tuin. Zalige rabarber en kruisbessen –ik noemde ze stekelbezen- en een enorme kriekenboom waar je bij kwam als je het poortje achteraan de lange tuin opende. Aan de andere kant van de tuin stonden de groenten. Mooie krullende kolen en prachtig bloeiende aardappelen sierden de bedden.
De andere opa had konijnen in zijn stalletje zitten. De combinatie van de 2 grootvaders leverde veel lekkers op.
En later begon ook mijn eigen vader zijn moestuin. Eerst naast ons huis, in onze eigen tuin. Later huurde hij een stuk grond in de buurt van mijn grootouders. Daar ging en gaat hij helemaal los. Pompoenen waar je met de hele straat van kan eten, courgettes die op een vliegtuigreis als zware knuppel zouden worden gezien en  preien waar zelfs de soep van begint te blozen. Vroeger kweekte hij zijn eigen witloof en tomaten kleurden de serre rood.
Ik herinner me nog dat ik als kind tomaten wou plukken, zo vers van de plant. Ik kroop toen tussen het loof op zoek naar de blinkende bollen. Toen ik er één vond, zette ik er onmiddellijk mijn tanden in. De smaak was hemels en overtrof elke bleke, flauwe  Spaanse tomaat in elke supermarkt.
En dan vergeet ik nog de vrouwen in de familie die al die mooie groenten en al dat sappig fruit omzetten in zalige lekkernijen die de diepvries in gingen om later in het jaar van te genieten. Wortelen werden vakkundig in blokjes gesneden, geblancheerd en per 500 gram verpakt, snijbonen gingen door een molentje en leverden mooie groene sliertjes op, prinsessenboontjes werden zorgvuldig van hun topjes ontdaan en verdwenen ook in een zakje. En al het fruit dat verdween in de heerlijk geurende confituur, waarmee we onze boterhammen de hele winter konden toedekken.
En mijn 2de geluk zit nu in het voedselteam. Sinds anderhalf jaar zijn we met ons gezin lid van een lokaal voedselteam. (www.voedselteams.be) Via deze weg kopen we ambachtelijke en bioproducten aan van lokale producenten. Zo krijgen deze boeren een eerlijke prijs voor hun eerlijke en heerlijke eten. Ik weet waar het vandaan komt, weet weer wat de seizoenen bieden, weet dat het met liefde is verbouwd of gekweekt en boven alles is het goed voor het milieu.
De grootvaders en grootmoeders zijn er jammer genoeg niet meer allemaal , maar ons vake zorgt nog steeds voor geweldige groenten en dat in combinatie met het voedselteam levert heel wat kookinspiratie op. Elke week is het weer spannend. Elke week nieuwsgierig zijn naar wat het land ons zal leveren. Elke week weer menuutjes maken zodat iedereen in het gezin watertandend kan uitkijken naar wat elk avondmaal zal brengen.
Watertanden jullie ook al?
Nog even geduld en dan is het zover.
Tot snels en tot kooks
Lieve groetjes van Katrijn

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is leuk om een eigen tuin te hebben met veel fruit en groenten. Wij verlangen naar onze tuin en later ons kindje veel gezond eten geven uit eigen tuin. Hi Hi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar Ning, dat is altijd heel leuk, zo weten ze van kleins af aan wat lekker en goed is.

      Verwijderen