Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

maandag 24 augustus 2015

Hoe het allemaal begon



Beste kookliefhebbers,


26 jaar geleden abonneerde ik me op Solo's creatieve keuken. Als zestienjarige was dit heel wat en vooral "not done". Wie kookt er nu graag als ze 16 is???
Ik had ze...de kookziekte. Niks aan te verhelpen, enkel eraan toegeven bracht soelaas.
 
Mijn eerste gerecht: komkommersoep met grijze garnalen. Het was een succes. Het werd mijn eerste kerstavondsoep. Mooi afgewerkt in de soepkommen van het mooiste servies mocht ik mijn creatie serveren. Oh wat was ik trots.
 
En het werd alleen maar erger. Kooktijdschriften en kookboeken stapelden zich op tot wankele, wiebelige torens. Soms neem ik zo nog eens een echt oud tijdschrift vast. Zo eentje waarvan de lay-out duidelijk gedateerd is en de prenten verkleurd zijn. Sommige boekjes zitten onder de kookvlekken, bewijs van veelvuldig uittesten. En dan komt het allemaal terug. De receptjes waar het allemaal mee begon en waardoor ik besmet raakte met het kookvirus.
Nu 26 jaar later kook ik elke dag vers voor mijn gezin en vaak ook voor familie en vrienden. Het vuur brandt nog steeds even hard, in mijn hart en ook aan het fornuis.
 
Ik hou van echt en (h)eerlijk seizoenseten. Eten waarvan ik weet waar het vandaan komt, waarvan ik weet wat het bevat, eten waarvan ik weet dat het gewoon goed is. Ik probeer een balans te houden tussen gezond en ongezond (dat lukt niet altijd ;-) ).
Maar bovenaan mijn "houden van lijstje" staat delen. Eten delen met mijn gezin, met familie en vrienden en binnenkort ook met jullie.
Ik duik met de regelmaat van de klok de keuken in om allerlei lekkers te bereiden. De recepten zal ik met jullie delen, al dan niet vergezeld van een verhaal. Ik hoop dat jullie uit die recepten inspiratie halen om jullie eigen keuken om te toveren tot een gezellige eethuisje.
 
Dit jaar behaalde ik naast mijn diploma verpleegkunde (1995)  en  voedingsconsulente (2013) ook een diploma dieetkok. Ik zal jullie ook tips geven omtrent gezonde voeding. Ook mensen met intoleranties zullen in mijn kookdagboek iets lekkers vinden, waardoor ook zij weer kunnen genieten van lekker eten. Ook jullie vragen omtrent eten kunnen jullie aan mij richten. Hierop zal ik trachten een zo correct mogelijk antwoord te geven.
Mensen die graag willen dat ik een bepaald recept voor hen klaarmaak, kunnen mij dat ook laten weten. We kunnen dan bespreken wat mogelijk is.
 
Ik hoop jullie te mogen verwelkomen op mijn blog.
 
Tot snels en tot kooks. Lieve groetjes van Katrijn
 


4 opmerkingen:

  1. Heel mooi en aanstekelijk Katrijn! Zin in meer....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof. Ik ben benieuwd naar jouw kookervaringen. Ik ben alvast fan.

    BeantwoordenVerwijderen