Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

vrijdag 25 maart 2016

Polenta-citroentaart (heerlijk paasdessert)

Eigenlijk ben ik helemaal geen dessertliefhebber. Zeker de mierzoete desserts laat ik aan mij voorbij gaan. Als het een fruitsalade is of sorbet dan neem ik zeker een hapje.

Maar het liefste van al heb ik iets zurigs, maar buiten citroensorbet is het in de meeste brasserie's en bistro's triestig gesteld met zurige desserten.

Een dessert mag voor mij ook niet zoiets zijn waarvan je je na het eten ervan niet meer kan verplaatsen. Een dessert moet een fijne afsluiter zijn die je nog lang bijblijft.

Ik legde de lat dus ineens hoog genoeg voor mezelf. Het dessert mocht niet zoet, wel zurig en niet zwaar zijn.

Na wat proberen, kwam ik uit bij deze polenta-citroentaart. Een fijn gebakje voor bij een heerlijke kopje thee. Een heerlijk paasdessert trouwens. Met deze smaken breng je de lente alvast in huis.

Na wat berekenen kwam ik uit op ongeveer 200 Kcal per portie, niet echt zwaar dus. Gebak, het blijven extra Kcal die niet echt voeden, maar als je dan toch de keuze hebt, kies dan voor dit. Denk ook niet teveel na en voel je absoluut niet schuldig als je een nagerecht eet. Zo lang je je niet alle dagen laat gaan is er toch niks aan de hand? Genieten zou ik zeggen!

Recept: Polenta-citroentaart




Ingrediënten voor één taart (12 porties)

een beetje olijfolie
150 g zachte boter (bvb. becel of een lactosevrije variant)
150 g lichte basterdsuiker
3 eieren
120 g polenta (maïsgriesmeel)
100 g zelfrijzende bloem (kies eventueel een glutenvrije variant)
2 el amandelpoeder
2 citroenen (uitgeperst en de schil geraspt)
geraspte schil van 1 limoen
poedersuiker voor de afwerking
een springvorm van 24 cm doorsnede
een stuk bakpapier


Klaar in 45 minuten


  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Bekleed de bodem van je springvorm met bakpapier.
  • Wrijf de opstaande rand van je vorm in met een beetje olijfolie.
  • Meng de zachte boter met de suiker tot een gladde massa.
  • Meng de eieren erdoor.
  • Doe nu de polenta, het amandelpoeder en de bloem erbij en meng met een spatel tot een mooi deeg.
  • Roer de zeste van de limoen en de citroen onder het deeg.
  • Giet 1/4 van het sap bij het beslag en meng goed.
  • Doe het deeg in de vorm en verdeel egaal over de bodem.
  • Zet de vorm in de warme oven en bak ongeveer 25 minuten. Als een metalen prikker droog uit het gebak komt dan is het gebak goed. Laat het nooit te lang instaan, want dan wordt het droog. Gebak gaart altijd nog een beetje na wanneer het uit de oven komt. Dus beter een minuutje te vroeg uit de oven dan een minuutje te laat.
  • Laat het gebak 5 minuten afkoelen in de vorm.
  • Ontvorm op een rooster.
  • Prik met een metalen prikker gaatjes in het gebak en sprenkel er de helft van het overgebleven citroensap over. Laat staan tot het gebak het sap heeft opgeslorpt.
  • De rest van het sap gebruik je voor in de thee of om water op smaak te brengen.
  • Verdeel de taart in punten en werk af met een beetje poedersuiker en een dun schijfje limoen.
  • Als je het helemaal af wil, geef er dan een glaasje limoncello bij.



Geniet van dit frisse taartje!!!

Lieve kookgroetjes van Katrijn!!!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten