Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

zondag 13 september 2015

Confituurfestival

Vanaf de zomer tot het late najaar is het confituurfestival. Hopen fruit liggen op ons te wachten om verwerkt te worden. Dit en een regenachtige dag, meer heb je niet nodig om je voorraadkast aan te vullen.

Wat is er nu beter dan een verse boterham met zelfbereide confituur.
Als je wat verschillende soorten maakt dan kom je "zoetjes" de hele winter door.



Zelf confituur maken is heus niet moeilijk.

Ik heb een broodbakmachine van Silvercrest -gekocht bij Lidl- waarop een stand "jam maken " staat. Ik doe alles in de machine en druk op start. Ondertussen kan ik lekker iets anders doen. Dit is de easy way natuurlijk. Een stevige kooppot, een houten lepel en een fornuis zijn nog altijd even doeltreffend.





Wat zeer belangrijk is bij het maken van jam is dat je onberispelijk fruit hebt. Fruit waaraan vuil zit of rotte plekjes doe je beter niet in de kookpot. Het zal er voor zorgen dat je confituur minder lekker smaakt en veel sneller bederft.

Wanneer je fruit combineert, kies dan voor 1 fruitsoort waarin voldoende pectine zit om je confituur te doen dikken. Confituur van fruit met weinig pectine zal minder makkelijk opstijven. Hiervoor zijn natuurlijk hulpmiddeltjes zoals geleisuiker. Ik gebruik altijd de suiker 1:2. Dit wil zeggen dat je 1 deel suiker op 2 delen fruit gebruikt. Ik voeg ook altijd 2 eetlepels citroensap toe. Zo behoudt je de kleur van je fruit en citroen bevat ook pectine.


http://madamconfituur.com/wp-content/uploads/2012/01/SEIZOENSFRUIT-EN-PECTINEWIJZER.pdf

In mijn machine mag 500 gram fruit.

Ik schil het fruit (naar keuze en naar wat voorhanden is) en snij het in kleine blokjes en weeg het zorgvuldig af.
Dan voeg ik 250 gram geleisuiker 1:2 toe en 2 eetlepels citroensap.
Ik meng alles goed en doe het dan in mijn machine.
1 uur en 20 minuten later kan ik alles overdoen in een maatbeker om zo zonder smossen proper uitgewassen of afgekookte potjes te vullen.
Het is zeer belangrijk dat je potjes en deksels helemaal zuiver zijn.
Na het vullen, sluit je de potjes onmiddellijk af en zet je ze omgekeerd. Zo trekken ze luchtledig. De confituur kan nu zeker 6 maanden bewaard worden.


Wanneer je het op het fornuis wil doen, dan meng je eerst alles zoals hierboven en dan laat je het een half uurtje rusten. Doe alles dan over in een kookpot met dikke bodem en breng aan de kook. Wanneer alles kookt, zet je het vuur lager en laat je alles onder voortdurend roeren ongeveer 10 minuten zachtjes pruttelen.
Je kan de stoltest doen. Je zet een bordje een half uurtje in je diepvries. Als je confituur bijna klaar is, doe je een klein schepje op het koude bordje. Als je na enkele seconden een mooie lijn in de confituur kan trekken die niet meer dicht loopt, dan is je confituur perfect.
Vul je potjes zoals hierboven beschreven.

Van 500 gram fruit met 250 gram suiker, heb ik telkens 2 grote of 3 kleinere jampotjes.

Ik maakte volgende combinaties:
  • peer-kaneel-steranijs (hierbij kook je een kaneelstok en 2 steranijsjes mee)
  • peer-nectarine
  • peer-vijg (mijn favoriet)
  • peer-bosbes
  • peer-blauwe druif (druiven ontpitten)
  • aardbei-kriek









In het voorjaar maakte ik ook aardbei met rabarber. Die potjes zijn jammer genoeg al helemaal leeg gesmuld (de snoepers) !

Laat je helemaal inspireren door het fruit dat op dat moment voorhanden is. Wees creatief en daag je smaakpapillen uit.

Een zeer goed boek over dit onderwerp is "Madam Confituur ". http://madamconfituur.com/

Tip:

  • Spaar een heel jaar alle lege potjes met een draaideksel. Zo hoef je geen potjes aan te kopen. Indien je toch een winkel moet kiezen om potjes aan te schaffen, ga dan voor Dille en Kamille http://www.dille-kamille.be/nl/ , Aveve
  • http://www.aveve.be/ of Xenos  http://www.xenos.nl/
  • Een handig ding om potjes te vullen is een confituurtrechter. Deze heeft een brede tuit die mooi in je potjes past. Smossen is niet meer aan de orde met dit hulpmiddel.
Veel zoets en tot de volgende !

Lieve groeten van Katrijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten