Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

woensdag 9 september 2015

Marokkaanse keftaballetjes met ei

Af en toe dan heb ik het. Dan "moet" ik mijn tajine uit de kast halen . Ik krijg dan Marokkaanse kriebels en wil alleen maar kruidige, lekker geurende gerechten die me doen denken aan markten met torenhoog gestapelde specerijen en luid roepende kramers.
 
 
 
Het is ook zo leuk om aan tafel het deksel van de tajine te verwijderen en alle heerlijk dampen door het huis te jagen. Samen eten uit één grote kom, dat is toch het toppunt van genieten met je gezin.
 
Een variant op het receptje dat ik vandaag met jullie wil delen at ik voor het eerst in één van de betere (of zelfs het beste) Marokkaanse restaurants in Antwerpen. Wie kent Fatima Marzouki niet en haar restaurant El Warda. http://www.elwarda.be/
 
 
 
Fatima serveert schotels die hart en lichaam verwarmen . In haar kleine, maar gezellig rumoerige restaurant is iedereen familie. Haar liefde voor het eten, proef je in alle gerechten. Een echte aanrader dus.
 
Ik kom op het vlak van Marokkaans koken nog niet eens tot aan haar enkels, maar ik heb me -me dunkt- aan een verdienstelijke poging gewaagd met deze keftaballetjes.
 
Hopelijk genieten jullie er even veel van dan mijn gezin en ik.

Recept: Marokkaanse keftaballetjes met ei



Ingrediënten voor 6 personen:

Voor de balletjes

1 kg lamsgehakt
1 ui
1 opgehoopte koffielepel korianderpoeder
1/2 tl  mild paprikapoeder
1/2 tl gemalen komijn (komijnzaadjes pletten in de vijzel)
1 el olijfolie
zout en peper

Voor de saus

1 kg tomaten
1 struik broccoli
250 gram kastanjechampigons
1 kl korianderpoeder
1/2 bosje peterselie
1 rood chilipepertje
1 tl gemalen komijn
peper en zout
sap van 1 citroen
6 eieren
4 el olijfolie
enkele blaadjes spinazie in reepjes

  • Snipper de ui fijn.
  • Doe het gehakt in een mengkom en voeg de ui, het korianderpoeder, het paprikapoeder, de gemalen komijn, de olijfolie en peper en zout toe.
  • Meng alles tot een mooi geheel en vorm er balletjes van ter grootte van een pingpongbal.
  • Zet de balletjes even apart terwijl je de saus maakt.
  • Haal het groene stukje uit je tomaten en hak ze in kleine stukjes.
  • Ontpit de chili en hak fijn.
  • Verwarm de olijfolie in de tajine op een zacht vuurtje en fruit er de tomaten in aan.
  • Voeg de gehakte chili, het korianderpoeder, de gemalen komijn, het paprikapoeder en peper en zout toe.
  • Zet het deksel op de tajine en laat 10 minuten stoven.
  • Verdeel de gespoelde broccoli in roosjes en snij de gekuiste champignons in stukken.
  • Snipper ondertussen ook de peterselie en voeg toe aan het tomatenmengsel.
  • Voeg het citroensap toe en laat even inkoken.
  • Leg de balletjes in de saus.
  • Voeg de broccoli en de champignons toe.
  • Laat alles nog een tiental minuten verder sudderen met het deksel op de pan.
  • Zet het vuur laag en breek nu één voor één de eieren boven de pan, zodat ze mooi tussen de balletjes vallen.

  • Door de warmte zal het eiwit stollen.
  • Wanneer het eiwit bijna gestold is, haal je de tajine van het vuur en zet je het deksel op de pan.
  • Laat 5 minuutjes rusten, zo zal het eiwit verder stollen, maar blijft de dooier nog lopend.
  • Zet de tajine op tafel, haal het deksel weg en strooi er de spinaziereepjes over.



Tip:
  • Serveer met couscous of Marokkaans brood.
  • Als je een tajine wil aankopen, koop dan één uit aardewerk. Deze houden de warmte veel beter vast. Voor je ze de eerste keer gebruikt, dompel je ze een hele nacht onder in lauw water. Vervolgens bak je ze een 5-tal uur af in een oven op 60° C. Dan wrijf je ze helemaal in met milde olijfolie. Het aardewerk is nu bestand tegen de warmte van je fornuis. Als je de tajine vaak gebruikt, herhaal je dit proces een paar keer per jaar. Zo heb je veel langer geniet van je schotel.
  • Laat je niet verleiden tot een goedkope aankoop op één of ander lokaal marktje, maar koop bij iemand die er iets van kent. Goedkope tajines zijn vaak niet gemaakt uit zuiver klei en zullen veel sneller barsten bij verwarmen.
  • Gebruik onder een tajine altijd een vlammenverdeler indien je op een gasfornuis kookt. Zo wordt de warmte gelijkmatig verdeeld.
  • Wanneer je geen tajine hebt dan kan je dit ook maken in een ruime wokpan of een paellapan.

Waan je in een Marokkaanse soek en geniet...
Veel kookplezier

Lieve groetjes van Katrijn





2 opmerkingen:

  1. En nu op zoek naar een goede tajine geschikt voor inductie. Tips? Hoeveel inhoud is jouw tajine?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Els,
    Na nog wat opzoekwerk heb ik gevonden dat je moet opletten met inductie en aardewerken tajines. Inductie geeft teveel warmte op korte tijd waardoor de tajine beschadigd kan worden. De oven is in jouw geval dan beter omdat je de temperatuur daar veel beter in kan regelen. Je kan ook advies vragen in een goeie kookwinkel om geschikt materiaal te vinden. Zoals ik je al mailde heb ik een tajine voor 8 à 10 personen en eentje voor 4. Regelmatig gebruik ik de grote waarin ik dan dubbele portie maak en een deel invries of wanneer er vrienden komen.
    Veel kookplezier !
    Groetjes Katrijn

    BeantwoordenVerwijderen