Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

vrijdag 25 september 2015

Gegratineerde zalm op een bedje van spinaziestoemp

Toen ik in de lagere school zat ging ik ook 's middags naar huis om te lunchen.
 
Maar als mijn meter spinaziestoemp met spekjes maakte, dan ging ik steevast daar extra energie halen.
 
Zij maakte de stoemp nog niet in light-versie (viva mijn lijn, hihi). Het was spinaziestoemp waarin goeie boter en volle melk ging. Daarbij kwam een stevige boerenworst die meestal niet lag te bakken, maar geweldig lag te zwemmen in alweer... juist ja,  goeie boter.
 
Dit middagmaal werd altijd, maar dan ook altijd gevolgd door vanillepap. Die pap zat in een soepbord, niet in een kommetje en daarop kwam een laagje -zeg maar laag-bruine suiker.
 
Hahahahaha als ik dat hier nu zit op te schrijven, krijg ik het onmiddellijk aan mijn maag.
 
Maar oh wat is de herinnering aan de geur van dat middagmaal zalig. En hoe groot was mijn plezier toen mijn grootvader stiekem mijn bord ruilde voor het lege van hem terwijl mijn meter iets halen was in de keuken. (ik kon mijn portie meestal niet op)
 
Hij zei toen altijd : " kijk eens hoe onze flinke meid alles heeft opgegeten ". Hij knipoogde toen en we moesten ons beiden bedwingen om niet te lachen. Zou mijn meter het echt niet door hebben gehad? Hihi.
 
Al het gepruttel van goeie boter vervalt in het niets als ik terugdenk aan die tijd.
 
Maar toch heb ik geprobeerd een lichter gerecht te maken met spinaziestoemp. De smaak is er zeker niet minder om.
 
Voor jullie een zalige ovenschotel die binnen de 45 minuten op tafel verschijnt.

Recept: Gegratineerde zalm
op een bedje van spinaziestoemp



Ingrediënten voor 4 personen:

1 kg kruimige aardappelen, geschild en in blokjes
800 gram spinazie, goed gespoeld en van de harde steeltjes ontdaan
peper en zout
muskaatnoot
100 ml magere melk
1 el Alprosoja vloeibaar

4 mooie stukken zalmfilet, zonder vel


peper en zout

30 g Alprosoja vloeibaar
30 g bloem
500 ml magere melk
peper en zout
muskaatnoot

een stuk Parmezaanse kaas om te raspen


  • Verwarm de oven voor op 180° C (hete lucht)
  • Kook de aardappelen gaar in gezouten, kokend water tot ze helemaal gaar zijn.
  • Eén minuutje voor het einde van de kooktijd voeg je de spinazie toe aan de aardappelen. Gaar ze 1 minuutje mee.
  • Giet alles door een vergiet en laat goed uitlekken.
  • Doe alles terug in de pot, dek af en hou warm.
  • Verwarm ondertussen de 100 ml melk met de Alprosoja en een koffielepel geraspte muskaatnoot.
  • Doe de warme melk beetje bij beetje bij de aardappelen en pureer alles met een stamper. Voeg nog wat melk toe als het geheel te droog blijkt te zijn.
  • Kruid goed door met peper en zout en extra muskaatnoot naar smaak.
  • De stoemp moet niet helemaal glad zijn. Er mag nog een beetje bite zijn.
  • Vet een ovenschaal in met een beetje Alprosoja en vul ze met de stoemp.
  • Leg hier de stukken zalm op en kruid deze met een beetje peper en zout.

  • Maak vervolgens een bechamelsaus.
  • Smelt de Alprosoja.
  • Voeg de bloem toe en roer goed om in de Alpro. Dit noemen we de roux.
  • Laat een minuutje aanbakken tot je een lichte notengeur krijgt. Anders is de bloemsmaak niet uit je saus.
  • Voeg vervolgens onder constant roeren de melk toe.
  • Breng de melk aan de kook en laat onder roeren een paar minuutjes inkoken.
  • Kruid met peper en zout en muskaatnoot.

  • Giet de saus over de zalmfilets.
  • Rasp nu de Parmezaanse kaas rijkelijk over de schotel.

  • Zet de schotel in de voorverwarmde oven en laat 20 minuten goed doorwarmen. De kaas is nu mooi gesmolten.
  • Zet de laatste minuten de grill aan zodat je een mooi korstje krijgt.


Van begin tot einde kostte mij dit net geen 3 kwartier tijd. Een haalbare kaart na een hele dag werken.



Tip:
  • Zet je tanden niet te snel in al dit lekkers want het is gloeiend heet als het net uit de oven komt.

Veel kookplezier !!

Lieve groeten van Katrijn




Geen opmerkingen:

Een reactie posten