Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

vrijdag 9 oktober 2015

Konijn verdronken in Petrus Oud Bruin

Ik weet het, ze zijn zo schattig. Zo van die donsige pluisjes die door de tuin huppelen, het maakt ons allemaal een beetje week.

Vroeger -en daar ben ik weer met mijn ene opa- mocht ik zelf een konijntje uit gaan kiezen in het hok van mijn opa. Wist ik toen veel wat er te gebeuren stond. Het was nochtans een schat van een man hoor die opa ;-) !
 
Ik weet het echt, maar toch belandt zo'n fluffy af en toe in mijn Creuset stoofpot. het is zoooooooooo lekker.

Recept: Konijn verdronken in Petrus Oud Bruin





Ingrediƫnten voor 4 personen:

1 konijn in stukken (vraag dit aan je slager)
peper en zout
bakboter
1 dikke wortel
4 sjalotten
1 laurierblad
1 el mosterd
1 el perenstroop
2 el bloem
2 flesjes Petrus Oud Bruin
150 ml water
1 kippenbouillonblokje.

Voorbereiding: 25 minuten
Bereiding: 1 Ć  1,5 uur

  • Schil de wortel en snij in blokjes.
  • Schil de sjalotten en snij in grove stukken.
  • Smelt een eetlepel bakboter in je stoofpot en bak de stukken konijn mooi bruin aan elke kant.
  • Kruid de stukken met peper en zout.
  • Haal ze uit de pot en leg ze even op een aparte schotel.
  • Smelt nu opnieuw een klein beetje boter en stoof hierin de ui en de wortel aan.
  • Laat even zweten.
  • Voeg de mosterd en de bloem toe en laat even bakken.
  • Blus met het bier en het water.
  • Voeg het bouillonblokje toe.
  • Breng alles aan de kook.
  • Voeg de perenstroop toe en leg het laurierblad in de saus.
  • Leg nu het konijn in de saus en zet het vuur wat lager zodat het zachtjes pruttelt.
  • Laat minstens een uurtje pruttelen. Zo wordt het vlees mooi gaar en dikt de saus voldoende in.
  • Wanneer je konijn gaar is, kruid je de saus eventueel nog wat extra bij met peper en zout.

  • Geef er aardappelpuree of pommes duchesse en boontjes bij.


Tip:
  • Warm het bier altijd eerst door voor je het vlees toevoegt. Koud bier op net aangebakken vlees zorgt ervoor dat je vlees schrikt. De vezels trekken dan samen en het wordt veel moeilijker gaar.

Smakelijk !

Lieve kookgroetjes van Katrijn x



Geen opmerkingen:

Een reactie posten