Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

vrijdag 30 oktober 2015

Vijfkazenquiche (veggie)

Ik pleit schuldig, ik ben verslaafd, zwaar verslaafd.........aan kaas. Indien er een hulpgroep zou bestaan voor kaasverslaafden dan zou ik me dringend moeten inschrijven.

Ik kan het niet helpen. Alle kaassoorten zijn onveilig voor me. Zachte kazen, harde kazen, romige kazen, pittige kazen, allemaal mogen ze op mijn bordje komen.

Gelukkig weet ik dat ik niet alleen ben. Bij mijn vrienden zitten ook enkele kaasadicts.

Om alle kaasliefhebbers te plezieren heb ik de volgende quiche gemaakt. Let op: deze quiche past eigenlijk niet in de slanke-lijn-keuken, maar af en toe zondigen moet kunnen.

Recept: Vijfkazenquiche




Ingrediënten voor een volledige ronde quiche

1 kruimeldeeg (deeg voor hartige taarten) of bladerdeeg naar keuze
4 eieren
400 ml room
50 g mozzarella in stukjes
50 g geraspte oud goudse kaas
50 g geraspte emmentaler
50 g milde gorgonzola
50 g gemalen Parmezaanse kaas
4 el roomkaas (type MonChou of Philadelphia)
gehakte peterselie
het wit van 2 preien.
peper en zout

Voorbereiding: 25 minuten
Oventijd: 35 à 40 minuten

  • Verwarm de oven voor op 200° C (hete lucht)
  • Kuis de prei en spoel goed. Snij in dunne ringetjes.
  • Breng een pannetje water aan de kook en blancheer de preiringen een paar minuten in het kokende water.
  • Giet door een zeef en laat goed uitlekken. Zet apart.
  • Meng de room met de eieren. Klop goed los.
  • Meng alle kazen onder het roommengsel.
  • Voeg de gehakte peterselie toe.
  • Kruid met peper en zout.
  • Leg nu het deeg in de vorm en prik gaatjes in de bodem.
  • Verdeel de prei over de bodem.
  • Giet het kaasmengsel erover.
  • Zet in de warme oven en laat gedurende 35 à 40 minuten bakken tot de quiche mooi gekleurd en helemaal gestold is (dit test je met een prikker, als hij er droog uitkomt is de quiche gaar)
  • Haal ze uit de oven en laat een kwartiertje afkoelen.

  • Maak er een gemengde groene salade bij of meng verschillende soorten tomaten.
  • Kies rauwkost in functie van het seizoen om erbij te eten. Witloof past bijvoorbeeld ook perfect. Strooi over het witloof dan wat gehakte walnoten.

Wie oh wie kan deze quiche weerstaan ? Een klein half uurtje werk en klaar is kees....of was het nu kaas ;-)

Smakelijk en kaasgroetjes van Katrijn !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten