Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

maandag 18 januari 2016

Italiaanse hamburger

Ik weet het, ik heb me ook ooit laten verleiden tot zo'n slap broodje met enkele arme sesamzaadjes er bovenop en daartussen een veel te lang gebakken hamburger - veel vlees had het burgertje volgens mij nooit gezien -en dan nog een kwak (aan)gebakken uiringen.
 
Als ik het hier nu zo neerschrijf draait mijn maag een rondje extra.
 
Mijn idee over hamburgers en bijhorende broodjes bleef er lang eentje van nee toch maar niet (meer).
 
Tot we tijdens een vakantie in Zuidlaren een bezoekje brachten aan Groningen en daar Wereldburgers ontdekten. http://wereldburgersgroningen.nl/
 
Mijn hart tintelde toen ik de mooie burgers zag. Hun uithangbord : kwaliteit, huisbereid en vers, supervers !!! Wil je vlees, gevogelte, vis of helemaal veggie....het kan daar allemaal.
 
En -ik moet het als Belg toegeven-nooit ontmoette ik een Hollander die betere Belgische frietjes bakte dan de uitbater van Wereldburgers, met heerlijke vers gemaakte mayonaise erbij.
 
Vandaag heb ik geprobeerd een eigen wereldburger te maken. Aan jullie om te beslissen of het mij is gelukt.

Recept: Italiaanse hamburger



Ingrediënten voor 4 belegde broodjes:

4 Italiaanse bollen (Albert Heijn)
4 rundsburgers (puur rundsvlees)
2 bolletjes mozzarella
1 dikke tomaat
16 plakjes courgette
8 sneetjes pancetta (Italiaans spek)
6 el ricotta (mayonaise)
peper en zout
een tiental basilicumblaadjes
een beetje rucola
een beetje olijfolie


Voorbereiding: 20 minuten
Bereiding en samenstelling: 15 minuten

  • Snij de Italiaanse bollen middendoor en zet ze even apart.
  • Strijk een grillpan in met een heel klein beetje olijfolie.
  • Verwarm de grillpan en bak de burgers aan beide kanten mooi bruin. Laat ze niet volledig uitbakken in de pan, maar zet ze na het bakken in een voorverwarmde oven op 100°C. Zo zijn ze perfect gaar tegen dat al de rest is voorbereid.
  • Wrijf de pan proper met keukenpapier en verwarm ze opnieuw.
  • Bak de sneetjes pancetta krokant en leg ze daarna op keukenpapier zodat overtollig vet absorbeert.
  • Reinig de pan opnieuw en verwarm ze weer. Bak nu de courgetteplakjes beetgaar. Zet deze ook even apart op een velletje keukenpapier.
  • Dep de mozzarella droog en snij in plakjes. Je hebt 16 mooie dunne plakjes nodig.
  • Snij de tomaat in 8 plakjes.
  • Roer de ricotta glad met een beetje olijfolie,peper en zout.
  • Trek de basilicumblaadjes in kleine stukjes en meng ze onder de ricotta.
  • Alles ligt nu klaar. Je kan je burger nu samenstellen.
  • Smeer een beetje ricotta op de onderste deel van je broodje.
  • Leg hierop 4 cougetteschijfjes, een plakje pancetta en 2 plakjes mozzarella.
  • Haal de burgers uit de oven en leg er één op elk broodje.
  • Schep op elke burger nog een lepeltje ricotta.
  • Hierop leg je 2 schijfjes tomaat, nog een sneetje pancetta en de rest van de mozzarella.
  • Door de warmte van je burger zal de mozzarella een beetje smelten, mmmmm.
  • Werk af met wat rucola en het deksel van de Italiaanse bol.



Je handen, maar ook je mond zal te klein zijn om dit lekkers te verorberen.

Lieve kookgroetjes van Katrijn !!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten