Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

woensdag 3 februari 2016

Rode curry met scampi en rijst

Een curry maken schrikt me altijd een beetje af. Ik denk dan aan de geweldig lekkere smaken die zo'n sudderpotje heeft als ik bij de Thai ga eten. Het lukt me nooit denk ik dan.

Na veel proberen en proeven en nog eens proeven is het me toch gelukt om de juiste verhoudingen te vinden. Niet te pikant, niet te zacht, niet teveel kokos en net niet te weinig. Het was een lange weg, maar nu heb ik een lekker receptje op punt staan.

Ik wil het recept heel graag met jullie delen vandaag.

Recept: Rode curry met scampi en rijst



Ingrediënten voor 4 personen:

800 g scampi, ontdooid en gepeld
1 teentje look
1 middelgrote ui
300 g peultjes
600 g bloemkool
200 ml kokosmelk
1,5 à 2 el rode currypasta
300g tomatenblokjes
verse koriander of bladpeterselie (dit is hier thuis meer ons ding)
peper en zout
eventueel een beetje paprikapoeder
2 el olijfolie
300g basmatirijst

Voorbereiding: 20 à 30 minuten
Bereiding:15 minuten

  • Breng een pot gezouten water aan de kook.
  • Kuis ondertussen de peultjes en blancheer ze 2 minuten in het kokende water.
  • Giet ze af en spoel ze onder koud water. Zet opzij.
  • Breng opnieuw gezouten water aan de kook.
  • Kuis ondertussen de bloemkool en verdeel ze in kleine roosjes.
  • Blancheer de bloemkool 2 minuten in het kokende water.
  • Giet af en spoel onder koud water. Zet opzij.
  • Schil de ui en snipper hem fijn.
  • Schil de look en snij flinterdun.
  • Meng de kokosmelk, de tomatenblokjes en de currypasta in een kommetje. Zet opzij.
  •  Breng opnieuw water aan de kook en kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  • Verwarm de olijfolie in een wok en voeg de ui en de look toe. Roer constant zodat niks gaat aanbakken.
  • Voeg de bloemkool en de peultjes toe en bak even mee.
  • Voeg de scampi toe en bak een paar minuten mee.
  • Voeg nu je currysaus toe en warm goed door.
  • Kruid eventueel bij met peper en zout.
  • Wanneer je de kleur van de curry iets roder wil zonder dat ze pikanter wordt, dan voeg je een beetje paprikapoeder toe in plaats van extra currypasta.
  • Giet de rijst af en hou warm.
  • Schep op elk bord een mooie schep rijst en schep daarop een flinke portie van de curry.
  • Werk af met koriander of peterselie. Je hoeft de kruiden niet te hakken als je het liever iets grover hebt.


Dit is een curryschotel voor beginners. Niks "super spicy", maar wel kruidig en aangenaam.

Lieve kookgroetjes van Katrijn!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten