Facebook

Katrijn Vanwynsberghe likes

Kookdagboek KatrijnKookdagboek Katrijn
Create your Like Badge
Print Friendly and PDF

woensdag 20 april 2016

Veelgroentensalade met emmentaler en spekjes

Groenten, groenten en nog eens groenten. Ik kan geen dag zonder groenten en tot mijn grote vreugde de rest van ons gezin ook niet. Ik lust ze in alle kleuren en formaten. Ik lust ze rauw, gestoofd, gekookt, gestoomd, gebakken, gegrild, gevuld. Ik lust gewoon graag groenten.
 
Daarom vind ik het altijd zo triest als je een doorsnee bistro bezoekt dat je vaak zo'n triest klein kommetje vooraf klaargemaakte rauwkost krijgt. Blaadje sla onderaan, paar sprieten tuinkers, een schijfje Spaanse watertomaat en een veel te dik schijfje komkommer.
 
Onlangs ging ik ergens vol au vent eten en daar waren zelfs geen groenten bij. Toen ik er vroeg kon ik kiezen, een groene salade of een gemengde. Ik ging voor de groene. Een kommetje niet groter dan de palm van mijn hand met daarin wat gescheurde slablaadjes uit zo'n plastic zakje. En hou je nu vast daar moest ik 6 euro-je leest het goed-6 euro voor betalen! Daar kan ik dan met mijn verstand niet bij.
 
Er zijn zoveel groenten waarmee je een zalige rauwkostsalade vol smaak kan maken, krijg je voorverpakte,voorgesneden slappe blaadjes op je bord.
 
Ga dus lekker zelf aan de slag en maak op een half uurtje deze heerlijke maaltijdsalade klaar.

Recept: Veelgroentensalade met emmentaler en spekjes.



Laat het vlees en de kaas weg en je hebt een heerlijke salade voor bij de BBQ.

Ingrediƫnten voor 6 personen

3 dikke winterwortels, geschild
1 kleine knolselder, geschild
3/4 van een kleine rode kool
2 stengels bleekselderij in hele dunne boogjes
3 bosuitjes in fijne ringetjes
een eetlepel gehakte jonge tijm
2 el gehakte peterselie
peper en zout
75 g gele rozijnen
50 g gehakte witte amandelen
150 g emmentaler in kleine blokjes
250 g magere spekreepjes
sap van 1 citroen
een beetje natuurazijn
6 el mayonaise
2 kl mosterd

Klaar in een half uurtje.

  • Haal je keukenmachine tevoorschijn en plaats er de middelgrote rasp op.
  • Snij de knolselder in dikke repen en haal hem door de rasp.
  • Doe de knolselderreepjes in een grote kom en doe er onmiddellijk een beetje citroensap bij.
  • Rasp de wortelen en doe in de kom.
  • Meng de bleekselderij, de bosuitjes, de kruiden, de rozijnen en de amandelen onder de rest.
  • Doe de kaas bij de groenten.
  • Als laatste snij je de rode kool met een scherp mes in flinterdunne reepjes. Meng de rode kool onder de salade. Besprenkel de salade nu met een beetje natuurazijn. Zo behoudt de rode kool zijn mooie kleur. Doe je de kool te snel onder de salade, dan zal hij zijn kleur afgeven aan de rest van de groenten en dan lijkt de salade niet echt meer vers.
  • Meng in een kommetje de mayonaise met de mosterd en de rest van het citroensap.
  • Doe het sausje onder de groenten. Kruid met peper en zout en meng alles goed.
  • Bak nu de spekreepjes krokant in een droge koekenpan.
  • Laat ze even uitlekken op keukenpapier zodat overtollig vet wordt opgeslorpt.
  • Schep op elk bord een mooie hoeveelheid van de salade.
  • Werk af met een beetje spekreepjes.
  • Serveer er geroosterd boerenbrood bij.


Zo simpel kan een maaltijdsalade maken zijn.

Lieve kookgroetjes van Katrijn!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten